AZ ASPERGER SZINDRÓMA ÉS A DÜHKITÖRÉS

  1. A dühkitörés csak eredmény. Sokszor azt mondják, hogy minden előjel nélkül egyszer csak dühkitörésem lesz. Ez nem igaz. A dühkitörés már csak egy látható eredmény. Eredménye valaminek ami bennem zajlik, túlnő rajtam, és kitör belőlem.

  1. Gondolat–>Érzelem–>Cselekedet. A tettek alapja mindig egy gondolat. Ha sokáig gondolunk valamire, előbb utóbb érzelmeket vált ki, az érzelmek pedig elvezetnek a cselekedethez. Ezért lehet az, hogy ismersz engem, és tudod mik azok a dolgok amiktől kiborulok. Mégsem tudod miért van dühkitörésem, ha láthatólag nem ér engem semmi különös.

  1. Nem tudhatod, mi zajlik le bennem. Előbb frusztrált leszek, végül elképesztően dühös. Olyan egyszerű dolog is dühössé tehet, mint ha például késésben vagyok és nem találom azt amit keresek, esetleg késleltet valami vagy valaki. Tudom, hogy a legjobbat kell nyújtanom, és ez nem mindig sikerül, ezért magamat okolom. Hajlamos vagyok arra, hogy a körülményeket vagy a körülöttem lévőket hibáztassam ilyenkor. Szeretném, hogy tudd te erről nem tehetsz.

  1. A dühkitörés az egyszerű kiabálástól és a látható feszültségtől a tárgyak rugdalásáig, azok összetöréséig, vagy önmagam bántalmazásáig vezethet. Sokszor, bár nem szándékosan teszem, könnyen meg is sérülhetek. Megvághatom magam, vagy zúzódásaim lehetnek.

  1. Hidd el pontosan tudom mikor indul az a bizonyos hullámvasút bennem. Igyekszem elnyomni vagy késleltetni azt. Ez már az előjeleknél is sikerülhet, ha félre tudok vonulni. Szeretek a saját szobámba elvonulni ilyenkor mert így könnyebb lecsillapodni.

  1. A dühkitörések után roppant fáradt vagyok. Rengeteg energiát emészt fel egy-egy kirohanás, ezért gyakran el is alszok a szobámban ilyenkor. Felébredve mindent másképp látok.

  1. Abban a pillanatban amikor kikelek önmagamból másképp érzek mindent. Nem érzékelem azt amit nekem mondanak ilyenkor. Természetesen, hallom a hangodat de nem tudom felfogni a szavakat. Inkább a hangszín és a hanglejtés jön át. Éppen ezért ne add át magad te is a haragnak, és beszélj hozzám inkább szeretettel telelve és nyugodtan. Ezzel segítesz lassan megnyugodni.

  1. Főleg nagyobb korban, de előfordulhat, hogy annyira fájónak érzek egy- egy érzelmet, hogy azt fizikailag is látnom vagy éreznem kell. Ezért meglehet, hogy dühömben megharapom saját magam, esetleg megvágom a kezem vagy verem a fejem a falba…. Ennek a célja legbelül mindig az, hogy felszínre hozzam a fájdalmam. Ilyenkor szintén másképp érzek mindent, kevésbé fáj amit teszek.

  1. Könnyen előfordulhat, hogy bizonyos helyzetekben (pl.: osztályban, társaságban) el tudom nyomni a haragom, de ha továbbra sem tudok kilépni abból a helyzetből ami ezt kiváltja, akkor nem csak dühkitörés, hanem zokogás is lehet rajtam úrrá. Az elfojtott érzések pedig könnyen depresszióhoz vezethetnek.

  1. Egy-egy dühkitörés után szörnyen érzem magam. Nem jó érzés amikor azt érzem megint elvesztettem egy csatát és a düh megint fölém kerekedett. Persze biztosan meg is bántottalak, esetleg olyan dolgokat is mondtam amiket nem kellett volna, vagy megütöttelek. Ne haragudj rám!

Hogyan segíthetsz nekem?

  1. Te mutatsz nekem példát. Ha elfogadom a gondolataidat akkor azok már az én gondolataim is…. Látom és másolom a viselkedésed. Ezért kérlek mutass olyan példát ami nincs átitatva dühvel, haraggal, kétségbeeséssel. (Tudom, ez nem könnyű a mai rohanó világunkban.) Ne nevelj a körülmények áldozatának. Mutasd meg, hogy egyedül én vagyok felelős a sorsom alakulásáért. Mozdíts az önismeret irányába. Segíts abban, hogy megismerjem magam, és tudatosabban figyelhessek a gondolataimra. Dühkitörés után (később) beszéljük meg mit éreztem akkor. Kis lépésekkel haladva.

  1. Ha haragos vagyok engedj félrevonulni! Teljesen mindegy, ha az osztályban, vagy az oviban vagyok. Hagyj nekem teret és időt arra, hogy megnyugodhassak. Lehet, hogy csak a fülem fogom be a terem sarkában, vagy a szemem csukom be, esetleg zenét hallgatok.

    Intő jel lehet számodra amikor azt látod, hogy igyekszem kizárni a külvilágot. Hangosan dúdolok, hangosabban beszélek, nem hallom meg már azt sem amit mondani akarsz. Van, hogy forgok, vagy pörgetek dolgokat, igyekszem a figyelmemet elterelni és túlzajongva kizárni a zavaró dolgokat.

  1. Ne érj hozzám! Ne próbál meg ilyenkor átölelni, simogatni. Főleg ne akadályozz a szabad mozgásban amíg dühös vagyok.

  1. Ha már lassan abban a fázisban vagyok amikor leülök, lefekszem esetleg csöndben vagyok akkor már mellettem tudsz lenni. Ki tudod tapasztalni mit szeretek ilyenkor. Simogathatod az arcom, cirógathatod a tenyerem. Figyelmed irányulhat rám, de ne hajtogasd, hogy nyugodjak meg. Lehetőleg ne is szólj hozzám, csak legyél jelen.

  1. Ha dühös vagyok és elvonulok lehetőleg ne gyere utánam a szobámba. Úgy kezelem ezt a helyzetet, hogy kilépek belőle. Kérlek ne akaszkodj rám ilyenkor, hagyj időt nekem.

  1. Ha török- zúzok akkor a lehető legtöbbet akkor teszel értem, ha igyekszel minden olyan tárgyat eltüntetni az utamból ami sérülést okozhat nekem vagy másnak.

  1. Segíthetsz feltérképezni az érzéseimet. Már egy előrelépés, ha tudom, hogy bizonyos helyzetekben hogyan érzem magam. Főleg ha megtanulom a dolgok jó oldalát nézni.

  1. Az indulatok kezelésére vannak különböző eszközök és terápiák is. A sport is remek lehetőség arra, hogy magam mögött hagyjam a stresszt és a szorongást.

  1. Segítségemre lehetnek a háziállatok is. Egy cica vagy egy kutyus nagyszerű társ lehet a számomra.

  1. Segíthet a zene is az indulataim kezelésében. A Komoly zenék kifejezetten megnyugtatóak.

Hidd el, ahogy cseperedek egyre inkább megismerem a saját világom, és ezzel együtt a saját korlátaimat is. Igyekszem kezelni az indulataimat, de ez sajnos nem mindig sikerül. Meg kell értened, hogy egy olyan világba kell beilleszkednem és megfelelnem az elvárásoknak ami nagyon más mint én. Ez bárkinek nehéz feladat lenne.

Köszönöm, hogy elolvastad!

Írta: Kapuvári Cintia

Advertisements

2 thoughts on “AZ ASPERGER SZINDRÓMA ÉS A DÜHKITÖRÉS

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s